Bij VC Tesla Lint worden de jeugdspelers ingedeeld in verschillende opleidingsniveaus. 2 niveaus voor de volleybalschool (pré-volley) en daarboven nog 4 niveaus voor de jeugdploegen. Wij baseren ons hierbij op de technische VVB-lijn.
Deze technische lijn is ingedeeld in niveaus. Niveau ‘1’ is het niveau bewegingsschool en volleybalschool (pré-volley) en situeert zich tussen 5 en 8 jaar. Daarna volgen de niveaus 2 t/m 5. Hou er rekening mee dat deze niveaus het ideaalbeeld zijn voor een perfecte opleiding met getalenteerde jongeren (niveau provinciale selectie). Deze niveaus houden in de eerste plaats rekening met de motorische, technische en tactische vaardigheden van het kind, maar ook met de leeftijdskenmerken. Deze indeling lijkt ons noodzakelijk, daar niet elk kind op dezelfde leeftijd met de opleiding begint en het ene kind sneller evolueert naar een hoger niveau dan het andere kind. Deze technische lijn is een ideaal uitgangspunt voor het opstellen van de trainingen en de verschillende leerinhouden per techniek moeten als uitgangspunt ( = trainingsdoel) hiervoor dienen.
We onderscheiden dus de volgende niveaus :
NIVEAU 1 (U9 - 1e tot 3de leerjaar)
De trainingen voor de pré-volley bestaan uit algemeen motorische vaardigheden (vangen en werpen, motoriek onderste ledematen, ‘grounding’-oefeningen, viervoeten-oefeningen, tikspelletjes, stopsprongen, enz...) die uiteraard regelmatig wel raakpunten hebben met de specifieke volleybaltechnieken.
De kinderen moeten onder andere :
Met behulp van hoepels, kegels, ballen, elastieken en allerhande ander klein materiaal worden deze vaardigheden ontwikkeld.
NIVEAU 2 ( U11, vierde en vijfde leerjaar)
In deze leeftijdscategorie leren de kinderen snel motorische vaardigheden. De kinderen zijn bovendien zeer geïntresseerd om nieuwe dingen aan te leren. Er wordt in deze fase zeer veel aandacht besteed aan het bovenhands spelen van de bal, het aanleren van de receptie, de bovenhandse opslag en de aanval vanuit stand of na sprong. Er worden oefenvormen aangeboden waarbij het kind rekening moet houden met meerdere elementen: twee ballen, bal en hoepel, verschillende soorten signalen en ga zo maar door. Verplaatsingen en voetenwerk krijgen in deze fase bijzondere aandacht.
De aangeboden oefenstof bestaat zoal uit:
Het uitgangspunt van elke training moet (naast de leerdoelen) voor dit niveau zeker altijd een maximum aan balcontacten en beweging zijn. We proberen de kinderen van jongsaf aan ook een goede trainingsattitude aan te kweken : bv. lopen ipv stappen achter een weggerolde bal, verzamelen bij de trainer na signaal binnen de 15 tellen.
Het ideale eindpunt van dit niveau is dat de kinderen 2 tegen 2 achter elkaar beheersen, met derde contact evt. in sprong (toets of aanval), en met het 2de en 3de contact in de 3-meter zone.
NIVEAU 3 (U13, zesde leerjaar en eerste middelbaar)
In deze fase van de opleiding maken de kinderen kennis met de zes basisonderdelen van het volleybal: opslag, receptie, set-up, aanval, blok en verdediging. Wij hanteren hier steeds het "voor - tijdens - na"-principe. Dit wil zeggen dat niet enkel de actie op zich (het spelen van de bal) belangrijk is, maar ook aan de voorafgaande beweging (de verplaatsing naar de bal) en de beweging die volgt op de actie (de verdediging, of de dekking) wordt de nodige aandacht besteed. Een juiste techniekaanlering is zeer belangrijk. Er wordt dan ook veel aandacht besteed aan de juiste houding / beweging van het ganse lichaam, met nadruk op alle mogelijke details. Wat in deze fase verkeerd aangeleerd wordt zal later immers moeilijk nog gecorrigeerd kunnen worden !
Een greep uit de oefenstof:
NIVEAU 4 (U15, tweede en derde middelbaar)
Verfijning en uitbreiding van de verschillende technieken
De basisonderdelen waarmee de kinderen in het vorige niveau kennis maakten worden verder uitgediept in deze fase. “Aanval over net” wordt bv. verfijnd naar lijnaanval, diagonale aanval, korte technische aanval juist achter het blok, tip met één hand, enz…
Vanaf nu spelen we – in de competitie - voor het eerst zes tegen zes op een terrein van negen bij negen. Er wordt zeker niet altijd getraind in zestallen. Hoegenaamd niet zelfs : de meeste vaardigheden en situaties die zich voor doen bij zes-tegen-zes kan je trainen in drietallen/viertallen.
Belangrijk daarbij is trouw te blijven aan het principe : de spelers moeten zoveel mogelijk balcontacten hebben, en zoveel mogelijk in beweging zijn. We leren twee belangrijke begrippen: complex1: receptie - aanval en complex 2: blok - verdediging - tegenaanval. In dit niveau worden ook de 3 tijden (1ste tijd / 2de tijd / 3de tijd) in de aanvalsopbouw geïntroduceerd, en de implicaties daarvan op het vlak van blokvorming en posities in verdediging.
Wat opslag betreft wordt er naar gestreefd dat de spelers / speelsters 2 types opslag (uit float, jump-float, topspin uit stand, jump-service met topspin) beheersen naargelang hun fysieke en technische mogelijkheden.
Meer specifiek wordt er getraind op:
NIVEAU 5 (U17, vierde en vijfde middelbaar)
Vervolmaking van de verschillende technieken.
Geleidelijk aan evolueert de opleiding naar een kennismaking met de verschillende functies binnen het volleybalspel (vanaf laatste jaar B-jeugd) : hoekspeler, middenspeler, libero, spelverdeler.
De bedoeling blijft hier evenwel om alle spelers te vormen in alle functies en niet nu al een echte specialisatie door te voeren, tenzij ofwel door lengtepredictie, ofwel door de morfologie van de kinderen en/of ouders duidelijk is dat bepaalde functies toch uitgesloten zijn.
Wat de opleiding van de spelverdeler betreft geldt, uitgaande van het basisprincipe ‘iedereen leert alles’ de volgende progressie :
De boodschap achter dit alles: spelers van 15 - 16 jaar worden opgeleid in verschillende functies:
Bijgevolg zou je kunnen stellen dat een speler van 16 - 17 jaar een doorgedreven opleiding gekregen heeft in alle spelonderdelen en in elke functie die het volleybalspel biedt.
De laatste fase in de opleiding bestaat uit de kennismaking met de strategische vorming. De spelers leren functioneren in verschillende receptieopstellingen, in verschillende blok- en verdedigingssystemen, vanuit wisselende functies. Op dit moment moet de speler zich perfect in eender welke volwassenenploeg kunnen inpassen zonder al te veel aanpassingsproblemen.
Spelers / speelsters die veel talent hebben en snel evolueren, kunnen zelfs op iets jongere leeftijd dan beschreven de respectievelijke niveaus aanvatten.